دسته‌ها
اخبار

پیشرفت یک کشور بر اساس توانمندی‌های بومی صورت می‌گیرد

استاد دانشگاه خواجه نصیر گفت: بدون در نظر داشتن یک افق مطلوب به هیچ وجه پیشرفت یا رشدی در یک جامعه محقق نمی‌شود. محمدصادق کوشکی در گفت و گو با ستاد خبری همایش ملی “الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت” تصریح کرد: زمانی که جامعه به شناخت برسد و نیازمندی‌های خود را بشناسد، می‌تواند شیوه پاسخگویی خود را بر اساس توانمندی‌های بومی پیدا کند و بر اساس آن طراحی خاص به سمت مطلوب حرکت کند. وی تأکید کرد: افق مطلوب یک جامعه نیز باید مناسب و منطبق بر هویت، نیازها و توانمندی‌های آن جامعه باشد و بدون داشتن تناسب، یک جامعه نه تنها رنگ و بوی پیشرفت را احساس نخواهد کرد بلکه حتی با وجود صرف انرژی و تلاش زیاد راه به جایی نخواهد برد. کوشکی افزود: هر جامعه‌ای بر اساس هویت خود اقدام به تعریف نقشه راه و افق مطلوب خود می‌کند و طبیعی است افق مطلوب سایر جوامع نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جوامع دیگر باشد و با هویت، نیازها و امکانات آن جامعه تناسبی ندارد چرا که الگوی برآمده از غرب با فرهنگ مغرب‌زمین رشد کرده و پاسخگوی نیازها و منطبق با مقدورات مردم آن سامان طراحی شده است. از سوی دیگر با توجه به اصالت و هویت اسلامی جامعه ایرانی، الگوی پیشرفت و رشد در جامعه ایران نیز باید بر اساس هویت دینی و توانمندی‌های بومی ایرانی شکل بگیرد. وی افزود: در طی 30 سال گذشته اگر امكان پرورش متفكران را داشتيم نظام آموزشي ما اعم از حوزه و دانشگاه نظام مطلوبي بود اما عملا چنین اتفاقی در کشورمان نیفتاد، در واقع متفكرين نيستند كه نظام آموزشي ما را تغيير مي‌دهند و موجب رشد يا توليد علم مي‌شوند بلكه اين سطح و بدنه نظام دانشجويي است كه بايد اين حركت را شروع كند و در مسير تغيير و حركت به متفكرين آينده تبديل شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر افرادی در دانشگاه‌ها با درك ضرورت‌هاي جامعه به توليد علم به صورت تخصصي و كاربردي روی آوردند و همین افراد در طراحي افق مطلوب جامعه نيز نقش مطلوبي دارند.وی در خصوص بومی کردن علم در دانشگاه‌ها نیز گفت: انقلاب فرهنگی اقدامی مقطعی در مسیر پاکسازی اساتید وابسته به غرب و اضافه کردن برخی متون درسی اسلامی به مواد درسی دانشگاه بوده، اما به رغم انقلاب فرهنگی، تغییری در روش آموزشی نظام دانشگاه‌ها پدید نیامد و سامانه دانشگاهی کشور اسیر کتبی با محتوای بر آمده از تمدن غرب باقی ماند. دکتر کوشکی افزود: یک اشكال عمده وارد به دانشگاه‌هاي ما اين است كه نظام دانشگاه‌هاي ما نظام مطلب محور هست و نظام تفكر محور نيست. دانشجويان هيچ گاه حل مسئله را ياد نمي‌گيرند بلكه صرفا آموختن و پس‌دادن محفوظات را دارند اين اشكال باعث شده كه ما هنوز در شناخت الگوي مطلوب اسلامي ـ ايراني و ضرورت و لزوم آن به شدت مشكل داشته باشيم که اين ضرورت و مشكلات در فضاي دانشگاهي بيشتر نمود پيدا مي‌كند . وی تصریح کرد: وابستگی محتوایی به آنچه از غرب آمده باعث شده دانشگاه‌های ما عقب‌تر از جوامع باشند درحالیکه دانشگاه‌های معتبر غربی چنین نیستند چون ما در پی الگوبرداری ناقص از آنها بودیم دانشگاه‌هایمان نه کیفیت دانشگاه‌های غربی را دارند و نه توانسته‌اند با جامعه خودمان منطبق شوند در اصل دانشگاه‌های ما برای بومی‌سازی علم طراحی نشده‌اند./