دسته‌ها
اخبار

نشست امکان یا امتناع بهره‌گیری از فلسفه مشاء برگزار می‌شود

masha

نشست امکان یا امتناع بهره‌گیری از فلسفه مشاء در توضیح حکومت دینی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.  به گزارش روابط عمومی مرکز صدرا، فلسفه مشاء بیانگر بخشی مهم و مرکزی از فلسفه اسلامی است. بسیاری از فیلسوفان اسلامی به این جریان فکری تعلق خاطر دارند و در دل آن زیست فکری و شکوفایی اندیشه ای خود را تجربه کرده اند.

رویکرد این جریان فلسفی به خرد و تلاش تاریخ ساز آن برای ارائه قرائتی مدنی از کارکرد خرد در جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست و به مثابه فرازی مهم از تاریخ فلسفه در جهان اسلام شناسایی شده است.

برخی از صاحب نظران براین باور هستند که از استعداد و ظرفیت فلسفه مشاء آنگونه که باید و شاید در توضیح اندیشه حکومت دینی که بیانگر تلاشی دینی در عرصه مدنی و ساحت سیاست است، بهره برداری نشده است. برخی دیگر حضور فلسفه مشاء را در کنار نگرش های اشراقی در اندیشه صدرایی مورد توجه قرار می دهند و براین اعتقاد پای می فشارند که رویکرد به فلسفه صدرایی ما را از بازگشت به نگاه های مشائی بی نیاز می سازد.

این نشست علمی از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی و مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار می‌شود. در این نشست حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی، مرتضی یوسفی راد و شریف لک‌زایی، دبیر علمی حضور خواهند داشت.

نشست حاضر فردا (دوشنبه 23 آذر) ساعت 15:30 تا 17:30 در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات الهی، نبش ورشو، پلاک دوم برگزار می‌شود.

از علاقه مندان به این حوزه مهم فکری دعوت به عمل می آورند تا در آن حضور به هم رسانند.