دسته‌ها
اخبار

اقتصاد از دوره قاجار شکننده شده است/ اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای مردمی، درون‌زا و برون‌نگر است

13950309111445365_PhotoL

به گزارش روابط عمومی همایش ملی اقتصاد مقاومتی به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عادل پیغامی صبح امروز در نشست خبری همایش اقتصاد مقاومتی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، امروز در کشور ما تبدیل به یک زبان و گفتمان اساسی کلان کشور شده است که این مقوله برخاسته از شکل‌گیری چند جریان در کنار یکدیگر است.

وی با اشاره به شکنندگی اقتصاد ایران از دوره قاجار و پهلوی خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی ایران در آن زمان به نحوی شکل گرفت که شکنندگی جزئی از اقتصاد شد. بهره‌وری پایین، کاهش وجدان کاری، نفتی شدن اقتصاد و مسائل رانتی از جمله این شکنندگی‌هاست.

پیغامی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی با طی کردن دوران دفاع مقدس، وارد اقتصاد سازندگی و رشد شد، ولی باز هم با افزایش درآمد سرانه، متأسفانه هنوز شاهد آسیب‌پذیری در حوزه اقتصاد هستیم.

عضو شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه با شدت گرفتن تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی وجه سومی هم پیدا کرد، اظهار داشت: از آنجایی که دشمن در عرصه‌های نظامی و سیاسی نتوانست کاری علیه ما پیش ببرد، وجه اقتصادی را پررنگتر کرده و مسائل اقتصادی را هدف گرفت.

به گفته پیغامی، اقتصادی ایران پس از جنگ، رشد جدیدی را تجربه کرد و وارد نوآوری و شکوفایی شد، که همین مسئله میزان شکنندگی اقتصاد را بالا می‌برد و باید پروسه مقاوم‌سازی را هم پیش بگیریم.

وی بر این نکته تأکید کرد که در همه اقتصادهای پیشرفته دنیا، مقوله مقاوم‌سازی وجود دارد، تا جایی که 12 تئوری در حوزه‌های آسیب‌پذیری و استحکام اقتصادی، ثبات و پایداری، شکنندگی و مسائلی از این دست در دنیا ایجاد شده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی، این را هم گفت که اقتصاد مقاومتی ابزاری نیست که با یک سیاست یا بخشنامه حل شود، بلکه مقوله‌ای مردمی، درونزا و برون‌نگر است.

وی با اشاره به اینکه نباید اقتصاد را از هویت تمدنی و تاریخی خود جدا کرد، اظهار داشت: نمی‌توانیم حافظه تاریخی خود را پاک کنیم و صحبت از اقتصاد مقاومتی کنیم، چرا که تاریخ، سیاست، فرهنگ و همه این مقوله‌ها در اقتصاد مقاومتی مؤثر است.

پیغامی در پایان تأکید کرد: در حوزه های برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مهندسی اجتماعی، اساساً نمی‌توانیم رویکرد تلفیقی یا بین‌رشته‌ای را نادیده بگیریم و نتوانسته‌ایم در عرصه‌های همچون جامعه‌شناسی، سیاست، فرهنگ، حقوق و روان‌شناسی، ترکیب بهینه و متوازن را شکل دهیم.

انتهای پیام/ب