دسته‌ها
اخبار

آثار علوم انسانی اسلامی به زبان عربی در لبنان منتشر می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز صدرا به نقل از خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی نویسنده و دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره نشست نمایندگان مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و دانشگاه معارف اسلامی با نمایندگان دانشگاه المعارف در لبنان گفت: نشست یک روزه ای پیرامون علوم انسانی اسلامی در دانشگاه المعارف لبنان برگزار شد. در جلسه صبح با مسئولان دانشگاه و طلال عتریسی رئیس بخش علوم انسانی اسلامی و مدیران دانشکده های دانشگاه گفتگو داشتیم و درباره نحوه تعاملات مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با دانشگاه المعارف و ترجمه کتاب‌های این مرکز به زبان عربی و فعالیت‌ها و کارهای اجرایی و تعاملات فکری و عملی که می توان با این دانشگاه برقرار کرد، صحبت شد.

شریفی اضافه کرد: دانشگاه معارف اسلامی به عنوان پلی برای نشر اندیشه های علوم انسانی اسلامی که در ایران تولید می شود، عمل می کند و این آثار را ترجمه می کند. با توجه به جایگاه لبنان در انتشار کتاب و نشر کتابهای عربی، این آثار ترجمه و در جهان عرب منتشر می شوند.

وی ادامه داد: کار ترجمه آثار آغاز شده و کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» نوشته بنده ترجمه شده و در حال ویرایش است که توسط مرکز «دارالمعارف الحکمیه» در ماه های آتی منتشر می شود. مابقی آثار متعلق به مرکز صدرا هم در آینده به عربی ترجمه می شوند.

این نویسنده اظهار کرد: در این جلسه برای حضور بیشتر محققان ایرانی در لبنان و دانشگاه معارف و تداوم نشست های علمی و استمرار آنها و گفتمان سازی بحث علوم انسانی اسلامی در جهان عرب توسط دانشگاه معارف گفتگو شد. امکان دعوت از اندیشمندان کشورهای مصر، بحرین، سوریه و … در جهان عرب توسط لبنان بیشتر است تا هم افزایی در جهان اسلام در این حوزه شکل بگیرد.

وی افزود: در جلسه عصر با اعضای هیئت علمی دانشگاه دیدار داشتیم و سه نفر سخنرانی کردند. من با موضوع «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی» به زبان عربی سخنرانی کردم. دکتر ظریفیان مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با موضوع مدیریت اسلامی و دکتر طلال عتریسی با موضوع علم النفس در علوم انسانی اسلامی سخنرانی داشتند.

دغدغه جدی درباره اسلامی سازی علوم انسانی در اندیشمندان و محققان لبنانی وجود دارد. بعضی از آنها آثار خوبی در این حوزه نوشته اند

دانشیار موسسه امام خمینی(ره) گفت: در ادامه جلسه پرسش و پاسخ و بررسی نقد و نظر انجام شد و اغلب اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه نظرات خود را اعلام کردند و مباحث جدی و به روزی مطرح گردید.

شریفی با اشاره به ظرفیت کشور لبنان در بسط و ترویج علوم انسانی اسلامی گفت: دغدغه جدی درباره اسلامی سازی علوم انسانی در اندیشمندان و محققان لبنانی وجود دارد. بعضی از آنها آثار خوبی در این حوزه نوشته اند مثلا آقای هادی قبیسی کتاب «معیارهای قرآنی برای علوم انسانی» را نوشته است که درباره مبانی قرآنی علوم انسانی است و مقام معظم رهبری هم بر این مساله تاکید داشتند که علوم انسانی را با توجه به مبانی قرآنی از قرآن استخراج کنید.

ایران می تواند از ظرفیت لبنان با توجه به علاقه ای که در نیروهای لبنانی وجود دارد و از طریق ارتباط با جهان عرب در نشر افکار خود به سایر کشورهای اسلامی برای استفاده کند

شریفی اظهار کرد: یکی از ظرفیتهای لبنان دغدغه محققان آن کشور برای علوم انسانی اسلامی است. دیگر پتانسیل این کشور ارتباط با دیگر کشورهای عرب است و پل نشر اندیشه ها در جهان عرب محسوب می شود. بیشترین و قوی ترین انتشاراتی ها در کشور لبنان قرار دارند. کتاب هایی که از دیرباز در آنجا منتشر می شود هم از نظر ظاهری و کیفیت و نوع چاپ، آثار درجه یکی هستند. بسیاری از محققان در جهان عرب آثارشان را توسط انتشاراتی های لبنان منتشر می کنند و لبنان همواره نقش چهارراهی را برای جهان عرب داشته است.

وی تصریح کرد: ایران می تواند از ظرفیت لبنان با توجه به علاقه ای که در نیروهای لبنانی وجود دارد و از طریق ارتباط با جهان عرب در نشر افکار خود به سایر کشورهای اسلامی برای استفاده کند.

شریفی با اشاره به ارتباط دوسویه میان اندیشمندان ایرانی و لبنانی گفت: با توجه به آسیبهای اجتماعی که لبنان با آنها مواجهه است، گروه های پژوهشی در حوزه اجتماعی در آنجا مشغول به فعالیت هستند. چالش های اجتماعی هم یکی از جدی ترین دغدغه ها در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند به همین منظور همایشی درباره «مواجهه با آسیب های اجتماعی از نگاه اسلام؛ پیشگیری و مقابله» در تیرماه در ایران برگزار می شود که محققان لبنانی برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده اند.

وی در پایان گفت: از گذشته میان محققان ایرانی و لبنانی ارتباط وجود داشته و اکنون هم زمینه آن بیشتر فراهم شده است و می توان از ظرفیت علمی آنها برای هم افزایی اندیشه حوزه علوم انسانی اسلامی استفاده کرد.

انتهای پیام/