دسته‌ها
اخبار

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد

رسیدن به اهداف بلند مدت انقلاب با طراحی و اجرای الگوهای اسلامی و ایرانی

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: انقلاب اسلامی پیام جدیدی را به دنیا ارائه کرد و آن توان و کارآمدی لازم برای اداره جامعه در همه عرصه‌های زندگی بشر است. بر همین اساس قرار شد از آغازین روزهای انقلاب اسلامی ساز و کارهای اداره کشور در عرصه‌های کشور به سمت ساز و کارهای دینی برود. ستار هدایت‌خواه در گفت و گو با ستاد خبری همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت افزود: دولت فعلی نیز معتقد به طراحی الگوی ایرانی و اسلامی برای اداره جامعه است اما در بدنه دولت، نظام اداری و به‌خصوص در بخش کارشناسی آن هنوز افراد زیادی بوده و هستند که باور به کارآمدی دین برای اداره جامعه ندارند و سعی می کنند از الگوهای بیگانه برای اداره جامعه سرمشق بگیرند.
نماینده مردم کهکیلویه و بویراحمد در خانه ملت خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به فرصت‌هایی که هم اکنون فراهم شده است و با تاکید و جدیت مضاعف نسبت به گذشته می‌خواهند این الگوی ایرانی و اسلامی در دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده طراحی و اجرا شود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف بلند مدت انقلاب باید به طراحی و اجرای الگوهای اسلامی و ایرانی برای اداره جامعه دست پیدا کنیم، چون نمی‌شود با الگوهای غیر دینی جامعه دینی را برای رسیدن به اهداف دینی هدایت کرد. چرا که در یک جامعه دینی نمی توانیم با ساز و کارهای طاغوتی به اهداف دینی دسترسی پیدا کرد.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبري وقتی چند سال قبل بحث تولید علم و جنبش نرم افزاری را به عنوان یکی از لوازم اصلی پیشرفت مطرح کردند این در حالی است که تا نتوانیم دانشگاه‌هایمان را اسلامی و نظام تعلیم و تربیتمان را متحول کنیم قطعا نمی‌توانیم دانش آموز، دانشجو و کارشناس متخصص دینی در عرصه‌های مختلف تربیت کنیم و نه می‌توانیم علم بومی و دینی تولید کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از انحرافاتی که در بحث جنبش نرم افزاری و تولید علم به وجود آمد این بود که برخی به جای تولید علم (به معنای بازآفرینی علم)، به دنبال توسعه علوم وارداتی و سکولار رفتند و تعداد مقاله در مجلات خارجی نوشتند و به عنوان یکی از ملاک‌های تولید علم و جنبش نرم‌افزاری نام‌گذاری کردند در‌حالی‌که تولید علم کاملا معنای روشنی دارد و تولید علم یعنی این که ما نرم‌افزارهای اداره جامعه را خودمان تولید کنیم.
وی با تاکید بر این که در راه رسیدن به الگوی پیشرفت، حرکت‌های خوبی در پرورش متفکران دینی خصوصا در حوزه علمیه و برخی موسسات آموزشی و پژوهشی انجام شده است، گفت: وجود بحث هایی مثل تهاجم فرهنگی و بحث های فکری و فلسفی در دانشگاه ها و مراکز علمی که توسط روشنفکران وابسته به غرب انجام می شد باعث شد اندیشمندان ما در عرصه فکری با جریان مقابل یعنی جریان سکولار و غربگرا درگیر شدند اما این حرکتها نیاز به یک سازماندهی دارند که بتوانند این ظرفیتهای مختلف را در مراکز علمی و پژوهشی مختلفی که با همین انگیزه ایجاد شدند، ایجاد کنند.
وی با تاکید بر این که شهید مطهری در عرصه تئوری پردازی اسلامی یک انسان بی نظیر و بی بدیل بوده و هست گفت: به طور منطقی برای رسیدن به سیستم اداره جامعه سه مرحله باید طی شود، گفت: تئوری پردازی، طراحی و برنامه ریزی سیستم های اداره جامعه که مبتنی بر جهان بینی هستند و اجرای آن سه مرحله اداره جامعه است اما در طی 30 سال گذشته حلقه مفقوده ای به نام طراحی و برنامه ریزی وجود داشته است و مجریان ما آن چیزهایی را اجرا کردند که خودشان پذیرفته بودند آن هم از طریق تحصیل در خارج کشور یا دانشگاه هایی که در داخل فقط ترجمه شده متون غربی را تدریس کرده بودند یعنی ما تولید بومی علم برای طراحی سیستم ها و نظامات اجتماعی نداشتیم. انتهاي پيام/